Nyheter

Gasdagarna i Båstad 2024

Energigas Sverige är branschorganisationen för aktörer inom biogas, fordonsgas, gasol, naturgas och vätgas. Under de senaste åren har Energigas Sverige samlats på sin årliga konferens i Båstad, så också i år. Snabbt blev tvådagarskonferensen fullbokad. Gas i olika former har på senare år blivit högaktuellt.

Det var många spännande resonemang som förmedlades och även högaktuella tips om vår framtida energiförsörjning. Här följer ett axplock av vad som avhandlades under två soliga dagar i Båstad.

Osäker framtid

Årets stora avslutningssession stod Joakim Paasikivi för. Han arbetar på Institutionen för krigsvetenskap vid Försvarshögskolan och berättade om Rysslands utmaning av säkerhetsordningen i världen.

– Det är inte bara krig i Ukraina. Ryssland vill förändra världen till sin fördel och det finns inte något status quo och det kommer aldrig mer bli som förr. Ryssland har satt stora krafter i rörelse som påverkar.

– Genom demokratiska medel kan vi uppnå våra mål. Vi tycker det är bra då det medför materiellt välstånd och en rad fördelar samt frihet men också skyldigheter. Av alla olika system står demokrati högst upp även om det finns olika grader av demokrati och tillit. 

– Det akuta hotet mot demokratin är Ryssland då Ryssland bygger sin politik på expansion. Putin är en produkt av Ryssland. Det han berättar om rysk historia står i ryska historieböcker. Bilden av sig själv är stor och mäktig och borde vara den som bestämmer, men omgiven av elaka fiender. Ryssland har aldrig tagit itu med sin blodiga historia. Där exempelvis Stalin tog livet av miljoner av den egna befolkningen.

– Det är inte många som har några produkter producerade i Ryssland. Produktionen har fokuserat på råvaror samt krigsindustrin och rymdraketer. Ryssland är alltså inte någon stark industrimakt. Men har man kärnvapen kan man förstöra och bestämma över andra. Georgien, efter olympiaden blev en väckarklocka. Men vi väljer gång på gång att se bort från faran av ett stort land som väljer att ta över sina grannländer. Georgien följdes av Krim och nu Ukraina.

– Ett viktigt fokusområde är Arktis som är oroande med anledning av Rysslands kärnvapenbestyckade båtar i området.  Ryssland vet hur man ska förhålla sig till Nato och Ryssland provoceras av svaghet, därför är det viktigt att amerikanska styrkor kommer hit till Sverige och etablerar sig. Kriget pågår nämligen för fullt genom kontinuerliga cyberattacker på oss alla. 

Lighthouse med säte i Göteborg är en plattform som samverkar inom sjöfart och innovation och är inriktade på att möta industrins och samhällets behov genom de transportpolitiska målen att säkerställa en effektiv och långsiktigt hållbar och säker transportförsörjning i hela landet.

– Vi är en plattform som samverkar inom sjöfart och innovation mellan svenska rederier, Sjöfartsverket, Klassningssällskapet och Sveriges hamnar, berättar Åsa Burman, VD för Lighthouse. Vi arbetar med det som är relevant för sjöfarten som havsplanering och havsrätt och gör förstudier inom olika områden som är viktiga. Vi har exempelvis kommit fram till hur viktigt det är med svenskflaggade fartyg. Vi arbetar också med att kommunicera ut forskningsprojekt. Det står alltför lite i pressen om sjöfart.

Tre procent av alla växthusgaser i världen kommer från sjöfarten. På landsidan räknas utsläppen i ppm och på sjösidan i procent. Man bör här ha regelverk som styr. Det pratas mycket inom EU om Green Deal och man började bara för några år sedan att mäta och rapportera om utsläppen från fartygen. Nästa steg är nu att sjöfarten är med i EUs utsläppshandelssystem. Krav finns också på elektrifierade landanslutningar för både containerfartyg och passagerarfartyg. Dessa krav var Sverige först i världen med att införa. 

Det som är viktigt på land är superviktigt till sjöss och det är också viktigt att energieffektivisera. De 280 tusen ton olja som används måste ersättas. Alternativen är biogas, el, vind, metanol, ammoniak och biogas. Det är inga problem för fartyg att gå på flytande biogas, LNG.

Nyare fartyg använder batteridrift vid angöring i hamnarna. Stenas färjor går på metanol utan problem. Det händer mycket inom vind från att ha varit en illusion. Det går att utnyttja vinden på många olika sätt. I Landskrona har man satt upp en vinge på land för att kunna utföra tester för ”framtidens segelfartyg”. Vätgas pratar man mycket om och ammoniak kommer att komma alltmer trots att det är en giftig gas. 

Det tar lång tid att skapa en marknad, men det pågår projekt på ostkusten. Vi har många hamnar i Sverige men det är Göteborg och Stockholm som har de största. Det är 33 TWh som bunkras i Sverige där det svenska behovet ligger på 14 TWh. Det är med andra ord många internationella fartyg som bunkrar i de svenska hamnarna.  

Det sker dock en viktig utveckling genom forskning och regelverk. EU är pådrivande och svenska rederier ligger långt framme. Det behövs dock en tydlig efterfråga. Det är mycket som kan göras om efterfrågan och köparna finns. Tekniken kommer att lösa det mesta. Ett förslag är att låta de som är tidigt ute, vågar och satsar också ska kunna gynnas på bekostnad av de efterföljande som får betala. Efterfrågan på marknaden är grunden.

Furutank på Domsö utanför Göteborg är ett rederi som har specialiserat sig på heltäckande servise för olje- och kemiindustrierna genom att erbjuda teknik, säkerhet, besättning och affärsinriktat ledarskap till externa partners. Företaget har en historik inom sjöfart som daterar sig långt tillbaka i tiden då företaget grundades av familjen Höglund som fortfarande driver det som ett framgångsrikt familjeföretag med fartyg på 20 000 DWT. 

– 2015 beställde vi det första fartyget med gasdrift och tog det i drift 2016. Gasen har lägre miljöpåverkan och det är tyst ombord, samt steget är inte långt till biogas, berättar Johan Kristensson på Furutank. Från att gå från en bunkring som tog ett dygn kan vi nu bunkra på två timmar. Det är mycket som händer och det går snabbt, och för familjen Höglund är det inte bara kronor och ören som räknas. Man vill visa på att det går. När vi skulle testa fick vi varken ligga i dansk eller svensk hamn för att bunkra gas. Vi valde då att bunkra ute till havs på internationellt vatten och kunde då påvisa att det fungerade mycket bra.

Fartygen är traditionella och byggs för att gå i europeiska farvatten. De har en längd på 150 meter och en bredd på 22 meter. 2018 ändrade man skråformen till att bli smäckrare och lyckades genom detta minska bränsleförbrukningen med 40 procent då fartygen nu bättre glider genom vattnet. Man har också minskat på huvudmotorns styrka, men måste behålla en viss isklass för att fartygen ska klara att gå i Östersjön under vintertid. 

– Nu har vi satsat 8 miljarder kronor och beställt 21 nya fartyg som kommer inom kort. Vi trodde vi skulle få det lite lugnar ett tag, fortsätter Johan Kristensson, men vi fick precis veta att nu är ytterligare två fartyg beställda med leverans under 2027. Målet är att byta ut hela flottan. Vi tror på biogas och blir då allt bättre på förutom utsläpp av koldioxid även på utsläpp av sot, kväve, svavel och partiklar. I och med att vi går på gas in till kaj minskar partiklarna som är den största vinsten med LNG då utsläppen är i princip noll jämfört med äldre fartyg. Miljönyttan optimeras genom transportmönstret. Det gäller att trafikera på ett smart sätt, det är ett av våra mål på Furutank. 

Nordion Energi har en vision att göra grön energi möjlig för alla. Ett energiinfrastrukturbolag med ett brett utbud av hållbara lösningar för framtidens energiförsörjning. 

– Vi arbetar med infrastruktur, gastransmission och är verksamma inom distribution av gas. Vi får inte arbeta med varken produktion, försäljning eller köp av gas, berättar Mattias Wesslau, affärsutvecklare på Nordion Energi. Vårt mål är att öka andelen biogas som matas in på nätet. Under flera år har den varit konstant, men det finns en stor potential.

Den flytande gasen underlättar för kunderna att genomföra en omställning och förvätskningen ökar möjligheterna till att kunna ansluta till gasnätet. Man har ett bra samarbete med Göteborgs hamn och ser där en potential för biogas. I energihamnen finns ett antal olika kajer dit fartyg anlöper och lossar och lastar varor. Finns infrastrukturen med ledningar hela vägen ut till kajen kan fartygen bunkra samtidigt som man lossar eller lastar. Effektiviteten ökar och tiden vid kaj minskar. 

Förutsättningarna i Sverige är annorlunda då vi inte har ett väl utbyggt gasnät i landet. Man ser därför på möjligheterna att bunkra flytande gas på ett flertal olika platser runt om i Sverige. En central förvätskning av gas medför att man kan bygga ut i större skala. Angeläget är att lokalisera vätskeanläggningar till platser som passar marknaden. Nu sker en upphandling för en vätskeanläggning där man räknar med ett beslut under hösten 2024, för att kunna leverera 2026 och ett spännande samarbete med ST1 har påbörjats.

Ambitionen med samarbetet Nordion Energi och ST1 är att LNG ska utgöra en större del av bränslemixen för att kunna leverera mer biogas till transport- och industrisektorn. Syftet är att ersätta fossila bränslen i sjöfarten, tunga vägtransporter och industrier. 

Intressanta tekniska nyheter

Processkontroll GT är Nordens ledande leverantör av tankstationer, service och infrastruktur för flytande och komprimerade energigaser. Företaget har över 20-års erfarenhet av att konstruera och bygga både moder-, buss-, och dotterstationer för klimatvänlig biogas samt transportsystem och service.

– Mitt arbete som servicemanager är att ta hand om kundterminaler och svenskregistrerade trailers på Gasum, berättar Jimmy Uvegård. Safety first är Gasums egna motto. Vi har tagit ett nytt avstamp i en olycka som hände den 28 december 2022 utanför Grästorp i norra Västergötland. 

Lastbilsekipaget var på väg till Tyskland med metangas och åkte av vägen och krockade med en klippa, den enda på vägsträckan. Föraren klarade sig fysiskt oskadd, därför har man kunnat utnyttja olyckan till eftertanke, lärdom och förbättringar när det gäller transporter av gas på våra vägar. Händelsen och det som olyckan mynnat ut i av lärdomar och förändringar har uppmärksammats stort i branschen.

Många anser att biogasen är på väg uppåt, allt enligt Energigas Sveriges statistik. Det finns idag ca 1085 dragbilar som kör med LBG som motsvarar 1 500 trailers. Industriterminalerna har lika mycket trafik som stationerna och kundterminalerna. Det är 3 000 trailers som går som transporter från Gasum, därutöver kommer andra bolag som också transporterar olika sorters gas och alltmer av gastransporterna kommer från trailer till fartyg.

Olyckan med en trailer fylld med metangas skedde på riksväg 44 utanför Grästorp.

Vägen stängdes av under fyra dagar med anledning av olyckan. Ett moment som man nu ser bör kunna kortas ner. Släpet lyftes upp och bärgades till rätt sida för att man skulle kunna se vilka skador som inträffat. Det fanns inga vakuumskador på trailern. Räddningstjänstens kemienhet i Skövde blev utkallade och började direkt med att fackla av trailern.

För att kunna läktra, flytta över lasten, kallades ett par förare från Mariestad in med en trailer och man fick därmed över 8 ton gas från det havererade fordonet. Trailern väger cirka 22 ton plus en last på 40 ton. Därför är det angeläget att läktra innan bärgningen sker. 

Räddningstjänsten var mycket intresserade av att utvärdera vad som gick bra och som inte gick bra.

– Vi var på plats vid olyckan och försökte stötta räddningsledaren, berättar Jimmy Uvegård. Det utmynnade i en utredning som hela branschen tog till sig. Det var tre huvudpunkter som man har tagit fasta på. Det första är säkerhetsventilerna, man var osäker på hur mycket de var öppna. 

Instruktionerna som finns på Energigas Sveriges hemsida gällande hur man ska kunna stötta räddningstjänsten gjordes om efter utvärderingen av denna olycka. 

Anledningsröret gjordes vid olyckan om genom en lång slang av rostfri böjbart material och med en silikontätning som trycktes på.

Branschen tog till sig rapporten och Energigas Sverige ordnade ett möte för att beskriva vad som gjordes och vad som har förändrats och nu åtgärdats.

En summering av erfarenheterna från olyckan är att många råd och säkerhetsbestämmelser har uppdaterats och ändrats. När det gäller säkerhetsventiler markeras de nu tydligt vid vilket tryck som ventilerna öppnas. Genom den nya 30 meter långa slangen kan man nu också koppla bort gasångan från trailern och tryggt fortsätta att arbeta.

– Nu till hösten kommer vi att öva med våra chaufförer, det är de som är specialister och de bor ofta nära terminalerna. Brandfaran är inte det värsta utan det är kölden, om man skulle få den på sig, säger Jimmy Uvegård.

Försörjningsläget och nyckeln till robust gasförsörjning

Johan Englund är ansvarig för public affairs på Gasum Oy som är ett finländskt statligt energiföretag, som verkar i Norden. Gasum importerar och säljer gas över Finlands naturgasnät och tillverkar också biogas i Finland och Sverige.

Europa har ställt om hela sin import av gas och inriktat sig på LNG, till stor del från USA och Norge. Det finns dock en risk då Asien betalar bra. Man kan köra LNG till vem som helst och till den som betalar bäst, men det finns bra möjligheter att få fram LNG. I Mexiko finns ordentliga hubbar. Europa har haft en ofattbar expansion i att kunna ta emot LNG. 2022 var året då man snabbt ställde om från rysk gas till gas från andra håll och i stora volymer. Vi har sett ett tydligt trendbrott.

Vad händer mellan 2026-2030, möjligtvis kan vi få överkapacitet. Det är mycket som kan hända och det lär inte finnas någon anledning till oro då det också finns flytande metan som går till Europa. 

I Sverige har vi sex terminaler för LNG och fem bunkringsfartyg som fraktar och 17 biogasanläggningar och därutöver några förvätskningsanläggningar som är på gång samt 70 lastbilar och 120 gastankstationer för flytande gas. Infrastrukturen är mycket viktig.

Om man ser på Sveriges försörjning så är vi väl rustade för att ta emot flytande gas men det finns utmaningar och ett problem är att skattereglerna ser ut på ett helt annat sätt när gasen förvästskas. Medlemsländerna i Europa har dessutom olika skatteregler. Här måste det finnas en enhetlighet för att underlätta handeln och även en långsiktighet när det gäller styrning och regler i Europa.