Nyheter

Hur mycket energi använder spelindustrin årligen?

Spelindustrin har växt explosionsartat under de senaste decennierna och har blivit en av de mest lukrativa och populära underhållningssektorerna globalt. Utvecklingen har dock kommit med en betydande energikostnad.

Frågan om hur mycket energi spelindustrin använder årligen är därför av stort intresse, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.

Videospelsindustrins energiförbrukning

Videospel har utvecklats från enkla arkadspel till komplexa, grafiktunga upplevelser som kräver stora mängder datorkraft. Enligt en studie från 2023 uppskattades energiförbrukningen från videospel i Sverige ensamt uppgå till cirka 38 terawattimmar (TWh) per år. För att sätta detta i perspektiv motsvarar det ungefär 7 miljoner personers årliga energiförbrukning i ett genomsnittligt hushåll.

I Europa ser vi liknande trender även fast vi inte har några exakta siffror, räknar man med att Sverige har 10 miljoner invånare kan man uppskatta att Sveriges förbrukning kan uppgå till 1 terawattimme per år.

En rapport från EU-kommissionen indikerar att datorspel står för en betydande del av den totala energianvändningen inom den digitala sektorn. Med den ökande populariteten av molnbaserade speltjänster och mer kraftfulla spelkonsoler, som PlayStation 5 och Xbox Series X, förväntas energikonsumtionen fortsätta att öka. Dessa konsoler kan dra så mycket som 200-300 watt när de kör grafiskt intensiva spel, vilket är mer än dubbelt så mycket som tidigare generationers konsoler.

Onlinespel och nätcasinons energianvändning

Onlinespel och nätcasinon är en annan viktig del av spelindustrin, och även den en sektor som har visat sig vara energikrävande. Enligt Rise på uppdrag av Energimyndigheten väntas svenska datacenter, som hanterar allt från onlinespel till strömning av video, uppnå en energianvändning på över 4 TWh per år under 2025. En stor del av denna energi går åt till att driva servrar som behövs för att säkerställa spelens tillgänglighet och säkerhet dygnet runt.

Nätcasinon är speciellt krävande eftersom de kräver konstant tillgång till högpresterande servrar för att hantera transaktioner och spel i realtid. Särskilt på internationella casinon som behöver vara lättillgängliga från hela världen, där även många svenskar spelar eftersom där du kan spela utan Spelpaus och får tillgång till ett större spelutbud.

Det uppskattas att nätcasinon kan använda upp till 500 gigawattimmar (GWh) per år globalt, en siffra som förväntas öka i takt med att branschen fortsätter att växa. För en jämförelse motsvarar detta energibehov ungefär energiförbrukningen av en mindre stad.

Teknologiska framsteg och deras inverkan på energiförbrukningen

Teknologiska framsteg har haft både positiva och negativa effekter på energiförbrukningen inom spelindustrin. Å ena sidan har utvecklingen av energieffektiva processorer och grafikkort bidragit till att minska energikonsumtionen per enhet. Till exempel har Nvidia och AMD, två ledande tillverkare av grafikkort, lanserat produkter som är upp till 30 % mer energieffektiva än sina föregångare.

Å andra sidan har den ökade efterfrågan på högkvalitativa, grafiskt intensiva spel och molnbaserade tjänster lett till en ökad total energikonsumtion. Enligt en rapport från EU-kommissionen kan molnspeltjänster som Google Stadia och Nvidia GeForce Now använda upp till 0,5 kilowattimmar (kWh) per timme spelande. Det kan verka litet, men multiplicerat med miljontals användare världen över, blir det en betydande energikostnad.

Hållbarhet och framtida utmaningar

Energiförbrukningen inom spelindustrin är inte bara en fråga om ekonomi, utan också om hållbarhet. Enligt EUs klimat- och energipolitik är målet att minska den totala energikonsumtionen med 32,5 % fram till 2030. Det innebär att även spelindustrin måste anpassa sig för att minska sin miljöpåverkan.

I Sverige arbetar Energimyndigheten aktivt för att främja energieffektivisering inom alla sektorer, inklusive spelindustrin. Det finns initiativ för att hjälpa företag att övergå till förnybar energi och implementera mer energieffektiva teknologier. 

Datacenter, som är centrala för onlinespel och nätkasinon, står inför stora krav på att minska sin energianvändning och övergå till gröna energikällor. Redan idag finns det exempel på svenska datacenter som drivs helt av förnybar energi, något som kan bli normen i framtiden.

EUs energimål och spelindustrin

EUs energimål har en direkt inverkan på spelindustrin, särskilt när det gäller krav på minskad energiförbrukning och ökad energieffektivitet. Med tanke på att EU står för en betydande del av den globala spelmarknaden, är det troligt att regleringar och mål inom unionen kommer att påverka industrins energipraxis på en global skala.

Spelindustrin står inför stora utmaningar när det gäller att balansera tillväxt och innovation med behovet av att minska sin energiförbrukning. Med fortsatt teknologisk utveckling och ökad medvetenhet om energifrågor, finns det dock goda möjligheter för industrin att anpassa sig och bidra till en mer hållbar framtid.