Nyheter

Framgångsrik övergångsuppställning för vindkraftspark till havs

Beläget 12 km från ön Yeu och 16 km från ön Noirmoutier, markerar Îles d’Yeu och Noirmoutier-projektet den femte vindkraftsparken till havs som tas i drift i Frankrike.  

Det kommer att vara hem för 61 havsbaserade vindkraftverk, med en individuell kapacitet på 8MW. Med en beräknad årlig produktionskapacitet på 1 900 GWh kommer den att generera tillräckligt med el för cirka 800 000 personer per år.  

BOW Terminal, som varit kund till Mammoet i många år, vände sig till dess ingenjörer för att hjälpa till med rangering, förflyttning och tillfällig lagring av havsbaserade vindkraftverks övergångsdelar (TPs), som tillverkades i Belgien.  

Traditionellt flyttas TP:er med hjälp av bandkranar, eller med självgående modulära transportörer (SPMT) utrustade med ett portalsystem som kräver montering och rigg för att anslutas på en höjd över 20m. 

Detta projekt markerade det första tillfället för Mammoet att visa upp en innovation som gör TP-hantering säkrare och effektivare för vindkraftssektorn till havs.   

Det förvandlar SPMT-släpvagnar till gigantiska gaffeltruckar – vilket resulterar i en havsbaserad vindmarscheringslösning som är snabbare och säkrare.

Mammoet: expert på havsbaserad vindkraftslogistik 

Alla 61 övergångsdelar skeppades från Antwerpen till BOW Terminal Vlissingen, Nederländerna. Varje TP väger 400 ton och mäter 30 meter på höjden och 6 meter i diameter.  

När de anlände med pråm i fyra lyftes TP:arna upp på kajen med en 1 200 tons bandkran och placerades på tillfälliga betongstöd.  

Varje TP samlades sedan upp på en 2 x 14 axellinjekonfiguration av SPMT och flyttades till ett temporärt uppläggningsområde.  

Där placerades de på stöd i väntan på att bli avropade, varefter de helt enkelt lyftes och kördes tillbaka från förrådet till en uppställningsplats vid kajkanten. 

Tidigare skulle SPMT-släpvagnarna vara utrustade med ett portalsystem som är konstruerat och parkerat ovanpå övergångsstycket så att det kunde lyftas uppifrån.  

I det här fallet använde Mammoet ett nytt tillbehör för SPMT som i huvudsak gjorde den till en gigantisk gaffeltruck, vilket gjorde att enheterna kunde plockas upp snabbare och enklare underifrån. 

Lars de Haas, projektledare på Mammoet, förklarar:  

– BOW Terminal kom till oss och frågade om vi hade ett sådant här system tillgängligt. Vi förklarade att det redan var ett koncept på gång, och vi var bara tvungna att utveckla det. Detta tog cirka fyra månader, inklusive all tillverkning och testning – som utfördes på BOW Terminal.

TPH800, som den kallas, har en tung lyftkapacitet på 800 ton. Den har två huvudtvärbalkar som sitter ovanpå två rader av SPMT. Från tvärbalkarna hänger två nedre balkar, som fungerar som gaffeltruckar.

När SPMT:erna närmar sig TP, lyfts den främre tvärbalken som en parkeringsbarriär för att tillåta de nedre balkarna att slitsas under övergångsstycket. När dessa väl är på plats sänks den främre balken och TP låses ordentligt på plats genom att fästa båda tvärbalkarna på båda nedre balkarna. 

För lossning och lastning av TP:erna är det möjligt med TPH800 att erbjuda en RoRo-lösning som undviker användning av kranar; detta var dock inte tillvägagångssättet för detta projekt. De Haas förklarar resonemanget: 

– Kranen användes här eftersom det behövdes större pråmar vid en avrullning och vi var tvungna att ta hänsyn till tidvattnet. I Vlissingen är det cirka fyra meter tidvatten. Med hjälp av en kran är du tidvattenoberoende och kan utföra arbete 24 timmar om dygnet vid behov.

Solida och flexibla havsbaserade vindmarscheringslösningar 

Även om TPH800:s styrka kommer från dess förmåga att tillhandahålla ett system för att lyfta och flytta övergångsdelar som är säkrare och effektivare än redan existerande metoder, så spelade Mammoets flexibilitet också en roll i projektets framgång.  

Med en enkel pråm i skytteltrafik mellan Antwerpen och Vlissingen, som anlände i en sekvens som sträckte sig från sju till tio dagar, kunde Mammoet vara både flexibel och lyhörd för att mobilisera en besättning för de tvådagarsfönster som behövdes för att lossa och lagra TP:erna. Detta resulterade i en arbets- och kostnadsbesparande lösning för kunden.