Nyheter

Stor kunskapsbrist om elmarknaden – en av tio känner till de nya effekttarifferna

Trots att EU:s nya effektbaserade eltariffer nu börjar implementeras av svenska nätägare och kommer att påverka hushållens elräkningar, är kunskapen om dem mycket låg. Endast 13 procent av svenska villaägare vet vad effekttarifferna innebär, visar en Sifo-undersökning från Nordic Green Energy.  

Effekttariffer är en prismodell där elkunder betalar för sin högsta effektanvändning under en viss tidsperiod, och inte bara för den totala mängden el de förbrukar. Kostnaden baseras på användningen vid en viss tidpunkt, med syftet att undvika toppar som kan leda till kapacitetsproblem. För den som till exempel laddar elbilen, kör tvättmaskinen och samtidigt lagar mat kan effektanvändningen bli hög, vilket ger en högre tariff. 

– Undersökningen visar på en stor kunskapsbrist om förändringarna på elmarknaden som en del nätägare redan infört och övriga ska införa senast år 2027. Om konsumenterna inte förstår effekttariffer är risken stor att de får svårt att anpassa sin elanvändning och i slutändan kommer att betala mer än nödvändigt, säger Kenneth Kastrén, vd på Nordic Green Energy. 

En annan Sifo-undersökning som Nordic Green Energy genomfört visar även att 43 procent av svenska villaägare tycker att elavtal generellt är svåra att förstå och endast 48 procent känner till skillnaden mellan rörligt elpris och timprisavtal.  

Effekttarifferna har ett gott syfte – att minska belastningen på elnätet och göra det mer hållbart. Men just nu får elkonsumenterna motstridiga signaler. Å ena sidan uppmanas hushåll att förbruka el när spotpriserna är låga, men å andra sidan kan de få betala mer om för mycket elförbrukning koncentreras till ett par timmar. Det här skapar förvirring och kan bromsa den positiva trenden där fler blivit mer aktiva i sin elanvändning, avslutar Kenneth Kastrén.

Bild: GREGOR 

‘Om undersökningen 
Undersökningen om effekttariffer genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 11–16 december 2024. Totalt intervjuades 2175 personer i åldern 20–79 år, varav 1004 boende i villa.  
Undersökningen om elavtal genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 13–19 augusti 2024. Totalt intervjuades 1041 personer i åldern 25–79 år boendes i villa/radhus/kedjehus. 
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).