Vattenfall ska tillsammans med 54 partners från 16 länder utforma standarder på europeisk nivå för energisektorn. Nyligen samlades 100 experter från hela Europa för att påbörja arbetet med projektet INSIEME.
Vi ställde fem frågor till Vattenfall Eldistributions expert Yvonne Ruwaida om ett nytt EU-projekt, INSIEME, som ska möjliggöra nya affärsmöjligheter genom ökad digitalisering och standardisering inom energibranschen.
Tillsammans med Volvo, RISE, SCB och Energimyndigheten kommer Vattenfall arbeta med EU-standarder som behövs för laddning av tunga transporter.
Berätta om projektet, vad är det?
– INSIEME, som betyder tillsammans på italienska, är ett projekt som tar fram EU-standarder för informationsutbyte och interoperabilitet för affärsmodeller inom energisektorn. En del av det projektet gör kommer att komplettera befintlig eller bli kommande EU-lagstiftning.
– Vi är 54 partners i 16 länder som deltar. Deltagarna är DSO:er, TSO:er, europeiska industrier eller intresseorganisationer för kunder samt aktörer som arbetar med innovation, tekniska och affärsmässiga lösningar inom energisektorn.
Vad vill projektet uppnå och vilka specifika standarder kommer att utvecklas?
– Ett syfte med projektet är att EU:s energisektor ska blir mer effektiv, robust och transparent. INSIEME ger oss som bolag bättre möjligheter att möta våra kunder och samhällets förväntningar på oss. Samtidigt kan vi påverka utformningen av standarder och ha en god insyn i vilka krav som vi som organisation kommer att möta i framtiden.
– Projektet kommer arbeta med EU-standarder för informationsutbyte för olika processer rörande energieffektivisering och energioptimering, energigemenskaper, flexibilitetstjänster (inklusive villkorade avtal), elektromobilitet, integration av förnybart, nätplanering samt smart sektorsintegrering.
Vilken roll har Vattenfall i projektet?
– I den svenska gruppen kommer vi tillsammans med Volvo, RISE, SCB och Energimyndigheten arbeta med standarder som behövs för att kunna möjliggöra laddning av tunga transporter. Fokus för informationsutbytet är prognoser, villkorade avtal och energigemenskaper.
– Vägtransportsektorn har en hög mognadsgrad i sin förmåga att skicka information mellan lastbilar, åkerier och verkstäder. De vill koppla ihop denna förmåga till laddstationer och nätoperatörer. Ett syfte och mål är att kunna minska dötid och kostnad för laddning av lastbilar genom ett bokningssystem. Så det är också något vi kommer att analysera.
Vilka är utmaningarna?
– Den stora utmaningen blir att få ihop EU-standarder mellan 54 partners och i dialog med alla nationella och europeiska intressenter. Bara en så enkel sak som att även vi som talar svenska kan missförstå varandra, när olika sektorer möts och använder begrepp på olika sätt. Det blir ännu mer komplicerat på EU-nivå. Dessutom har vi olika verklighetsuppfattning och olika utmaningar att lösa.
– I en svensk kontext är vi i energisektorn relativt omogna på detta område. Digitaliseringen och standardiseringen nationellt har kommit längre i många europeiska länder. Några länder som ligger långt fram är Österrike, Nederländerna och Italien.
Du är expert inom flexibilitet i Sverige och hos EU DSO Entity och har arbetat med flera innovationsprojekt inom området. Vad är din roll i det här projektet?
– Jag projektleder INSIEME för Vattenfall Eldistribution och arbetar tillsammans med ett kärnteam som kommer att samverka med Vattenfall R&D och med energisektorn i Sverige.
Projektet pågår april 2025 till mars 2028 och ska etablera Common European Energy Data Spaces CEEDS vilket handlar om standardiserat informationsutbyte och interoperabilitet.
Läs mer här INSIEME.