Nyheter

Energiförbrukning i spelindustrin: Uppskattad statistik för 2024

Spelindustrin fortsätter att växa i rasande takt, och med den ökande populariteten av onlinespel, både på PC, konsoler och mobila enheter, har energiförbrukningen blivit en betydande faktor att beakta. År 2024 förväntas energiförbrukningen inom spelindustrin fortsätta att vara hög, vilket gör det till en viktig fråga för både branschen och miljön.

Enligt senaste uppskattningar låg energiförbrukningen för enbart PC-spelare på cirka 230 TWh under 2023, och om vi inkluderar spelkonsoler stiger siffran till omkring 347 TWh. Dessa nivåer av energikonsumtion visar på den enorma inverkan som spelande har på global energiåtgång, och vi kan anta att siffrorna kommer att vara lika höga, om inte högre, under 2024.

Spelvanor och plattformsval påverkar energikonsumtionen

Spelvanor varierar kraftigt mellan olika spelare och plattformar, och det påverkar också energiförbrukningen. Många spelare letar såklart efter den bästa möjliga upplevelsen, vilket ofta innebär att de söker sig till plattformar som erbjuder bättre prestanda eller mer fördelaktiga erbjudanden.

Till exempel väljer många svenskar att spela på casinon utan licens i Sverige, alltså casinon som är licensierade i andra länder, för att få tillgång till bättre bonusar och spel som inte alltid är tillgängliga på svenska licensierade plattformar. 

Plattformsvalet kan i sin tur påverka energiförbrukningen, eftersom spel på utländska servrar och plattformar kan innebära att mer data överförs mellan användare och servrar, vilket kräver marginellt mer energi.

PC-spel: den största energibovens roll

PC-spel står för en stor del av den totala energiförbrukningen inom spelindustrin. Många gamers bygger eller köper datorer med kraftfulla komponenter som grafikkort och processorer som kräver mycket energi för att kunna leverera den bästa spelupplevelsen. 

Stationära datorer är ofta igång under långa perioder, både för spelande och för andra resurskrävande aktiviteter som streaming och skapande av innehåll. Utvecklingen av allt mer avancerade spel och högre krav på grafik och prestanda driver på denna trend, vilket bidrar till den höga energiförbrukningen.

Samtidigt är det inte bara spelandet som konsumerar energi, utan även den omfattande nedladdningen och uppdateringen av spel, vilket ofta görs via stora datacenter. Dessa datacenter, som håller servrar igång dygnet runt, är också en betydande källa till energikonsumtion, särskilt när det gäller populära onlinespel som kräver ständig internetuppkoppling och realtidsuppdateringar.

Konsolspel: en stigande energikonsumtion

Spelkonsoler har under de senaste åren blivit allt kraftfullare, och deras energiförbrukning har följt samma trend. Med de senaste generationerna av spelkonsoler som PlayStation 5 och Xbox Series X, som båda erbjuder 4K-upplösning och avancerad grafik, har energiförbrukningen ökat markant jämfört med äldre modeller. Konsoler används inte bara för spel, utan även för att strömma video och använda andra appar, vilket ytterligare bidrar till deras totala energiförbrukning.

En intressant aspekt är att många konsoler ständigt är i standby-läge, vilket också drar energi. Det är en faktor som ofta förbises men som bidrar betydligt till den totala energikonsumtionen, särskilt när miljoner enheter är inaktiva men fortfarande inkopplade.

Mobilspel: en mindre men växande del av kakan

Mobilspel utgör en något mindre del av energiförbrukningen jämfört med PC och konsoler, men deras påverkan växer i takt med att fler människor över hela världen spelar på sina smartphones och surfplattor. Modern mobilteknik innebär att även dessa enheter blir mer energikrävande, särskilt när det gäller spel med avancerad grafik och realtidsinteraktioner.

Mobilspelare förlitar sig också på molnservrar och datacenter för att köra spelen, särskilt när det gäller storskaliga onlinespel som Fortnite eller Call of Duty Mobile. Eftersom servrarna är en betydande källa till energiförbrukning, kan även mobilspel bidra avsevärt till den totala energiåtgången inom spelindustrin.

Framtiden för energiförbrukning i spelindustrin

För att möta den ökande efterfrågan på spel och underhållning, samtidigt som man hanterar energiförbrukningen, behöver industrin fortsätta att utveckla mer energieffektiva teknologier och lösningar. Detta kan innefatta allt från att utveckla spel som kräver mindre bearbetningskraft till att förbättra energieffektiviteten hos både PC-komponenter och konsoler.

Teknologier som cloud gaming, där spel renderas på fjärrservrar istället för på användarnas enheter, kan också spela en roll i att minska den totala energiförbrukningen. Dock är det värt att notera att dessa lösningar också förlitar sig på datacenter, vilket innebär att energieffektiviteten hos dessa anläggningar blir avgörande.

Sammantaget är det tydligt att spelindustrin står inför betydande utmaningar när det gäller energiförbrukning, men också att det finns många möjligheter för innovation och förbättring. Med rätt fokus kan industrin inte bara fortsätta att växa, utan också göra det på ett sätt som är mer hållbart för planeten.