Nyheter

Norska Försvaret skriver luftfartshistoria med biobränsle och över en miljon flygningar med Norwegian

I dag genomfördes den första tankningen av biobränsle för norska Försvarsmaktens tjänsteresor med Norwegian på Ålesund flygplats Vigra. Norwegian ska blanda in 15 procent biobränsle på över en miljon flygningar fram till 2028.

Det är det största avtalet i norsk historia och troligen det första i NATO-sammanhang

– Det här avtalet är ett viktigt steg i försvarssektorns klimat- och miljöstrategi. Sektorns mål är att minska koldioxidutsläppen med 20 procent till 2030 och att minska utsläppen från inköpta varor och tjänster. För att nå målen är minskade utsläpp från tjänsteresor och försvarets egna flygningar en viktig åtgärd. Det här är ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete, säger norska försvarschefen Eirik Kristoffersen.

Norwegian har nu levererat en miljon liter biobränsle till Ålesund flygplats i Norge med hjälp av den finska energikoncernen St1 och bränsleleverantören AFSN. Biobränslet ska täcka 15 procent av den totala förbrukningen för försvarssektorns över 250 000 tjänsteresor under 2024 och minskar koldioxidutsläppen med över 2000 ton i år.

Norska försvarssektorn i framkant

– Den norska försvarssektorn visar vägen och alla inblandade parter kan vara stolta över att ha skapat en avtalsmodell som ligger i framkant globalt. Vi hoppas att både offentligt och privat näringsliv inspireras till att göra samma sak framöver, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Norska motsvarigheten till Försvarets materielverk, Forsvarsmateriell, förvaltar avtalet och berättar att Norge ligger långt fram inom området.

– Vi har arbetat med branschen, organisationer och experter för att utforma upphandlingen för tjänsteresor. Vi är mycket nöjda med resultatet som visar att vi har förmågan att ligga i framkant. Avtalet har redan fått uppmärksamhet internationellt, berättar tillförordnad inköpschef på Forsvarsmateriell, Per Arne Johnsen.

Biobränsle som produceras i lokalt ökar försörjningstryggheten

Per i dag produceras inget biobränsle till flyget i Norge. För att säkerställa att avtalet bidrar till lokal efterfrågan, har försvarssektorn krävt att tankningen äger rum i Norge.

– Tillgång till biobränsle är viktigt ur ett klimatperspektiv samtidigt som det bidrar till ökad försörjningstrygghet. Särskilt om det finns tillgång till biobränsle i närheten. Därför vill försvarssektorn underlätta ökad produktion av den här typen av bränsle i Norge, säger norska försvarschefen Eirik Kristoffersen.

Norwegian har valt att köpa biobränsle från St1:s nyetablerade bioraffinaderi i Göteborg.

– Produktion av biobränsle i Göteborg innebär att vi kan försörja kunder i Norden på ett bra och effektivt sätt. Avtalet som den norska försvarssektorn har ingått, bidrar till förutsägbarhet och att vi kan fortsätta fokusera på energiomställning, säger St1:s koncernchef Henrikki Talvitie.

Om avtalet:

Avtalet innebär ett krav på 15 procent inblandning av biobränsle eller andra bränslen med låga utsläpp

Allt biobränsle ska tankas i Norge.

Forsvarssektorns förbrukning uppskattas till cirka 250 000 resor om året.

Avtalet gäller från februari 2024 och fyra år framåt.

Avtalet ökar förbrukningen av biobränsle i Norge med närmare 20 procent (inblandningskravet i Norge på 0,5 procent motsvarar cirka 5,4 miljoner liter biobränsle under 2023, medan försvarsavtalet motsvarar 1 miljoner liter).

Om bränslet:

Uppfyller EU:s hållbarhetskriterier och dokumentationskrav

Produceras vid St1:s raffinaderi i Göteborg och transporteras med båt till Ålesund

Biobränsle för flygplan har cirka 80 procent längre koldioxidutsläpp under livscykeln än traditionellt flygbränsle.