Nyheter

Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar

Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.

Den internationella bilden av Tyskland som en ledande affärsplats har försämrats avsevärt under de senaste fem åren.

I undersökningen, där över 1250 företag från olika länder i världen deltog – däribland svenska företag – ansåg nästan hälften av företagen (48 procent) att Tysklands image har tagit skada de senaste åren. Av dessa angav 35 procent att imagen har ”försämrats” och 13 procent att den till och med har ”försämrats avsevärt”. Företag från eurozonen, Asien-Stillahavsområdet och Kina är särskilt kritiska till utvecklingen.

Mer positiva tongångar uttrycks i Afrika och Mellanöstern samt Syd- och Centralamerika.

En varningsklocka: DIHK kommenterar resultatet

Enligt Volker Treier, analyschef för utrikeshandel vid den tyska takorganisationen Deutsche Industrie- und Handelskammer (DIHK) som står bakom undersöknngen, är det hög tid för de tyska beslutsfattarna att åter fokusera på att göra förbundslandet attraktivt för investeringar. För att göra detta måste de viktigaste lokaliseringsfaktorerna förbättras, så att företag väljer att förlägga sin verksamhet till Tyskland.

Enligt undersökningen bedömer över en tredjedel av företagen Tysklands affärsvänlighet som medelmåttig och mer än en fjärdedel uppfattar till och med landet som fientligt inställt till företagande.

Detta är en tydlig varningsklocka, enligt Treier.

Investeringsviljan minskar …

Det finns också farhågor om innovationskraften, en viktig faktor vid val av plats för sin affärsverksamhet. Medan 46 procent av de tillfrågade företagen berömmer Tysklands innovationsförmåga, tvivlar en femtedel av företagen på att landet är tillräckligt innovativt.

Enligt undersökningen rekommenderar allt färre företag att investera i Tyskland. Endast 43 procent var positiva, 32 procent förhöll sig neutrala och 25 procent avrådde till och med från att investera i Tyskland. Undersökningen visar tydligt vilka åtgärder företagen efterfrågar: mindre byråkrati, mer tillförlitliga politiska beslut och en starkare välkomnande kultur för företag och kvalificerad arbetskraft.

… men svenska företag fortsätter investera i Tyskland

Enligt Tysk-Svenska Handelskammaren finns ingen tydlig trend som visar att svenska investeringar minskar i Tyskland. Värdet på direktinvesteringar har minskat något men antalet bolagsetableringar i Tyskland har ökat under de senaste två åren från 1915 till 2300 svenskägda bolag i Tyskland enligt statistik för det tyska investeringsfrämjandet GTaI.

– Detta visar att våra affärsrelationer är fortsatt starka och växer. Det finns mycket som kan göras bättre och Tysklands strukturella svaghet påverkar många tysk-svenska affärer och projekt. Men kärnan i våra affärsrelationer fortsätter att utvecklas, till exempel inom högteknologisk forskning, hållbar mobilitet, säkerhetsteknik, energieffektivitet och life science. Det är viktigt att upprätthålla och vidareutveckla denna kärna, särskilt inom industrin. Vi är och kommer att förbli nära strategiska partners i den globala konkurrensen, säger Ralph-Georg Tischer, vd på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Foto: Mathias Westermann 

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av de tyska handelskamrarna i utlandet (AHK) i samarbete med den tyska takorganisationen för handels- och industrikammare (DIHK) från slutet av augusti till mitten av september 2024 bland internationella företag. Tysk-Svenska Handelskammaren skickade ut enkäten till sina medlemsföretag i Sverige.
43 procent av de svarande företagen kommer från industrisektorn, 6 procent från byggindustrin, 35 procent från tjänstesektorn och 12 procent är handelsföretag.
Mindre företag med färre än 100 anställda stod för 50 procent av svaren. 27 procent av företagen har mellan 100 och 1000 anställda. Stora företag med fler än 1000 anställda står för 23 procent av de svarande i världen.
53 procent är dotterbolag/filialer till tyska företag, 33 procent är icke-tyskägda internationella företag utan filial i Tyskland och 14 procent är icke-tyskägda internationella företag med filial i Tyskland.
29 procent av företagen kommer från eurozonen, 6 procent från Europa utanför EU, 6 procent från Öst- och Sydösteuropa utanför EU, inklusive Turkiet, 10 procent från Afrika och Mellanöstern, 17 procent från Syd- och Centralamerika och 6 procent från Nordamerika.